מתי מערכת יחסים בין לקוח ליועץ עסקי חייבת להסתיים.
מתי מערכת יחסים בין יועץ ללקוח לא צריכה להתחיל כלל ועיקר.
רבים חושבים שמערכת בין יועץ ללקוח חייבת להתקיים בכול מחיר. שהרי בפרנסה אנו מדברים וברור כי נותן שירות ירצה להתכבד בלקוח אשר מכניס לו שכר נאה.
כאשר נגשים לעבודה עם לקוח בתחום המדובר חייבים לבחון ראשית, מי הנפשות הפועלות, מי עומד מאחורי הנפשות הפועלות, מאיזה אינטרסים או שיקולים הלקוח מונע, האם המצב בו הוא נמצא יש בו אפשרות תיקון או פעולה אשר כתוצאה ממנה נבעה הפנייה, והכי חשוב עם הלקוח מודע למצבו, יודע לתאר נכון את מצב עסקו וכמובן ואת סיבת הפנייה ומה המטרה . אלה הפרמטרים החשובים שצריכים לבחון טרם התקשרות עם לקוח בתחום הייעוץ.
לצערי, ומניסיון, לא תמיד מוסר הלקוח את כול הפרטים החשובים בנוגע לעסקו, (לא שהוא עושה זאת בכוונה "הוא באמת לא יודע"), הדבר דומה להליכה לרופא בגלל בעיית בריאות מבלי לספר לרופא על מה שעובר על גופו וכיצד הוא מרגיש, או לדוגמא עורך דין המייצג לקוח אבל הלקוח מסתיר חלק מהסיפור שיכול להיות קריטי עבור הטיפול בלקוח ולהטיל את הכף לכאן או לכאן.
יש כאלה החושבים כי תחום העיסוק המדובר הוא תחום "הקוסמות" ובמטה קסמים תוך חודש ימים יכול העסק להתהפך על פיו ומעסק עם בעיות הוא נהפך לעסק מצליח, הנכון הוא לעסק עם קשיים ובעיות לפעול במישור של ניהול נכון ותקין ומצד שני להתחיל מהלך שיווקי ומכירתי, וזאת על מנת לקצר את תהליך ההבראה.
למעשה יועץ חייב להיות בשקיפות מלאה עם לקוח, ואם יש מסקנות חותכות הוא חייב להגיד אותם ולא להתחבא מאחורי שכרו, אם יש מצב שעסק לא יכול להמשיך להתקיים או לא יכול להמשיך ולהתנהל בצורה שהוא מתנהל. דברים צריכים להיאמר. יועץ יכול לייעץ, יועץ יכול ללוות, אבל מסקנותיו מחויבות התייחסות של הלקוח.
אותו דבר בעסקים חדשים וקיימים אשר להם נקראים יועצים עסקיים ואשר בסופו של יום ברור ליועץ כי אין כימיה בינו לבין הלקוח, הלקוח לא מתכוון ליישם את המלצות היועץ, הלקוח לא מתכוון לתהליך אלה לפתרון אינסטנט, הלקוח שוכר את היועץ כי משפחתו דורשת זאת אבל הוא כלל לא מוכן לשתף פעולה במקרים אלא אין טעם להיכנס לתהליך של הבראה או ייעוץ.
התחום שבו אנו עוסקים הוא תחום שדורש הרבה מאד ניסיון, שהרי אם לא ניסיונו של היועץ מה הטעם בליווי והדרכה. יעוץ תפקידו להוציא את פעילות העסק הכי נכון מבחינה ניהולית, כלכלית, ועם הרבה דמיון ותעוזה בתחום השיווק, הפרסום והמכירות.
מאחר ורבים העסקים בישראל נמצאים במשברים אמיתיים, בעיות בתזרים המזומנים, הלוואות חונקות, מכירות ירודות, ירידה ברווחיות בגלל תחרות קשה ולא הגיונית, בעיות כוח אדם, וכ"ד, נקראים יועצים רוב הזמן להציל חברות ועסקים אשר גם כאן שלא במטה קסמים לא נרפאים תוך ימים ספורים.
אנשי עסקים ובעלי עסקים וחברות לוקחים את העסק שלהם בצורה אמוציונלית, רגשית, חוששים לא לעשות מהלכים שיפגעו בתדמית שלהם, בעסק שלהם, לאלה החושבים והנוהגים כך המלצתי המלאה הסירו חשיבה אמוציונלית בעסק שלכם זה מוביל למקומות לא נכונים, עסק הוא עסק והוא צריך לעמוד בפני עצמו משיקולים עסקיים בלבד.