בשוק תחרותי המשתנה ללא הרף, עסקים רבים מחפשים כלים ואסטרטגיות שיבדלו אותם מהמתחרים וימשכו את הלקוחות הנכונים. כאן נכנס לתמונה ייעוץ שיווקי עסקי – תחום מקצועי שתפקידו להעניק לעסקים מפת דרכים שיווקית מותאמת אישית, המסייעת לא רק להישרדות אלא גם לצמיחה והתרחבות. בעזרת ייעוץ שיווקי לעסקים, אפשר לבנות תשתית שיווקית מדויקת המתאימה לאתגרים של העסק ולמצב השוק, וכך להוביל לשיפור משמעותי בהכנסות ובמוניטין.
מהו ייעוץ שיווקי עסקי?
ייעוץ שיווקי הוא שירות אסטרטגי הניתן לעסקים המעוניינים לייעל את תהליכי השיווק שלהם, לחדד את המסרים העסקיים ולהתאים את הפעילות לצרכי השוק והלקוחות. תהליך זה כולל את כל ההיבטים השיווקיים: החל מהגדרת קהל היעד המדויק, דרך בניית מסר שיווקי חזק וברור, ועד פיתוח אסטרטגיות שיווקיות שמביאו תוצאות מדידות.
אז מדוע צריך יועץ שיווק לעסקים או מנהל שיווק בכל מערכת עסקית כזאת או אחרת?
האמת שהיום גם לארגונים, מלכ"רים אגודות ובכלל השיווק הוא הראשון במעלה בחשיבותו להצלחת המיזם, העסק, או כול מה שרוצים שאנשים אחרים ירכשו, יתרמו או ישתתפו.
ייעוץ שיווקי לעסקים הוא חשוב שיקרה ברמת אדם, שיודע ומכיר טוב את כל תחומי השיווק ומפנה את רוב זמנו להתעסקות בהתפתחות השיווקית של העסק. הרי זה המנוע לצמיחה, לא נשקיע בזה משאבים שעל פניו נראים יקרים ואכן יקרים אך התמורה תהיה בהתאם ועל זה כל עסק צריך לחשוב.
אשר אנחנו באים לתחום המכירות ברשת, אנחנו נכנסים למדור השיווק העסקי. הסיבה לכך היא כי כעת מדובר על יכולתנו להגיע לצרכנים, אשר מעוניינים לקבל את שיש לנו להציע. לא כל האנשים רוצים לקבל את שיש לנו להציע – ואלו שמעוניינים, מעוניינים לשמוע אותנו מדברים את השפה שלהם – בצורה עניינית, אותנטית וקרובה.
האם יועץ שיווק יכול לתמוך אותנו בללמוד את השפה השיווקית הזאת? בלבצע את תהליכי המיתוג הללו? נשתדל לענות על כך בשורות הבאות, קריאה מהנה.
עולם השיווק מציע לנו כלים להציע את מרכולתנו ברבים – לאנשים הנכונים, בדרך הקרובה והטובה, בתזמונים מועילים לכולנו.
שפע מסחרי
בתקופת הקורונה רבים מאיתנו שמו לב כמה קל זה להזמין דבר מה מן הרשת. נייר טואלט, הלבשה, אלקטרוניקה – מה שנרצה, לו יהי. הסיבה לכך היא כי עולם המסחר הדיגיטלי הולך ומתפתח זה שנים רבות, ועל פי סטטיסטיקות מסוימות, בעולם שקדם לתקופת הקורונה – הסתמן גידול של כ-2% באחוז המסחר האלקטרוני – לשנה.
המשמעות היא, שיותר ויותר רכישות ומקרי-רכישה מגיעים אונליין, בכ-2% יותר כל שנה. זה מגיע אגב, במקום הרכישות הפיזיות שיכלו להתרחש לו היו האנשים מבקרים בחנות פיזית לשם הרכישה. זה היה בעולם שטרם נכנסה אליו הקורונה, כיום – סביר שהמספרים השתנו.
כך או כך, הסתמן שהעלייה נחוותה במישורי המסחר האלקטרוני, מדי שנה באופן רציף, זה שנים – טרם מצאו עצמם אנשים בבידוד חברתי. האם היא תמשיך גם כשאנחנו כולנו חוזרים לשגרה? אולי כן, אולי לא – אפשר להמשיך להתבונן.
קלות הרכישה
כעת כשרבים מאיתנו שמו לב לכך שזה קל באופן נעים לרכוש את מרכולתנו באתרי האינטרנט השונים, ייתכן שנוצר הרגל צרכני חדש שהעמיק משהיה בעבר טרם תקופת הקורונה. רבים מאיתנו למדנו ביתר קלות, את קלות הרכישה והנעימות שבהזמנה ממסך המחשב והמשלוח שמביא את הסחורה עד לפתח הדלת תוך מספר ימים.
שיש כל כך הרבה לקנות, שהשפע נמצא בכל עבר וזה כל כך קל, אז למה להימנע מלגשת לרכישה אונליין, שזה נמצא במרחק לחיצת כפתור?
מחיר כלכלי שיווקי -תחרותי
עכשיו, לא רק אנחנו שמנו לב לזה, ולא רק הצרכנים, אלא גם האנשים שמתפעלים את חנויות המסחר הדיגיטליות שמו לב לזה ולכן יותר ויותר חנויות קופצות ומופיעות לכדי קיום זה שנים רבות.
היכולת שלנו, כאנשים פרטיים, וכעסקים, לפתוח חנות דיגיטלית היא פשוטה עד כדי גיחוך. אין בזה דבר מגוחך, זה פשוט קל עד מאוד. ישנם אתרים שמאפשרים לעשות זאת בעלות מינימלית, ובהשקעת זמן ואנרגיה שאינה עולה, בחלק מהמקרים, על זו המתבקשת במספר לחיצות כפתור ובחירת שם לעסק.
ולכן – התחרות רבה ומתרבה.
האם כל אדם שפותח חנות דיגיטלית הוא מתחרה של אדם אחר?
לא, כי תחרות זו השקפה, פרספקטיבה.
תחרות מיועדת לאנשים שרוצים לנצח, לקבל את החלק שלהם בעוגה.
זו הבנה הישרדותית, שאפשר לעדכן ולהתרחב ממנה – אם רוצים.
הסיבה שאנשים בוחרים לחשוב כך, היא רק מתוך תפישת חוסר – שמשהו חסר.
ותפישה שכזאת יכולה לקדם לפעולות שאינן היגייניות, הומניות, שלמות ומקודשות לאדם שמבצע אותן, ולעסק שמגלם אותן.
החברות המובילות בעולם אינן עושות זאת מתודעת חוסר, ולא מתוך צורך הישרדותי – לכן אין הן בתחרות – אלא ביצירה.
אנשים שמבינים זאת, מפסיקים להתחרות ומתחילים ליצור ולייחד – מתוך מקום אותנטי להם.
וכשהתחרות נפסקת, הקרב על המחיר הנמוך נפסק גם הוא.
כי כשאנשים מפסיקים לפחד שלא יהיה להם מספיק, שהם צריכים עוד לקוחות, שהם צריכים למשוך תשומת לב ועניין מאנשים אחרים… הם יכולים להפסיק להשתמש "בכלים שיווקיים", שנועדו לחתוך בבשר של עצמם, כדי לרצות אי אילו לקוחות שאפילו לא מעריכים את המוצרים והשירותים שלהם.
כי הרי, לקוח שיבקש לרכוש ממך דבר מה פשוט כי יש לך מחיר זול מספיק, פשוט איננו מעריך את מה שאתה מציע. ובמקרה כזה – האם אתה באמת רוצה לשרת אותו? האם אתה מעריך את עצמך מספיק כדי לשרת רק אנשים שרוצים לקנות מה שאתה מציע, כי הם מעריכים את מה שאתה נותן?
מחיר לא נכנס למשוואה, כשאין לך עניין להתחרות עם אחרים –
כשאתה יודע שיש לך מספיק, שאתה מספיק טוב, שאתה עושה דבר מה מיוחד, אותנטי ובעל ערך.
מכירה לאנשים שרוצים לקנות
אנחנו מפסיקים למכור לאנשים שמחפשים מחירים ומתחילים למכור לאנשים שרוצים לקנות שירותים ומוצרים שאנחנו מייצרים, או לפחות משלחים. משהו, דבר מה שעובר דרכנו – שאנחנו גאים בו ומעריכים אותו עד מאוד. שכיף לנו לתת, לשלח, להעביר דרכנו.
איך מגיעים לאנשים שרוצים באמת לקנות מאיתנו? והאם ייעוץ שיווקי יכול להועיל לנו בתהליך?
יועץ שיווק, לכל הפחות – אמור להגיע עם ידע, ניסיון, הבנה מעמיקה וכלים בתחום – כך שאם יש תהליך שיכול לעזור לנו להגיע, או לאפשר לאנשים להגיע – מאלו שבאמת רוצים לרכוש, יועץ יכול לתמוך וללוות אותנו בתהליך כזה – במידה והוא מתאים לתפישה ולחזון שלנו.
הטכנולוגיה – כלים שמאפשרים לנו להגיע ליותר לקוחות
בעידן הדיגיטלי, חלק בלתי נפרד מייעוץ שיווקי עסקי הוא ניהול הנוכחות הדיגיטלית של העסק. פלטפורמות כמו רשתות חברתיות, קמפיינים ממומנים וקידום אורגני (SEO) מאפשרות לעסקים להגיע לקהל יעד רחב, אך דורשות מיומנות רבה לניהול נכון.
יועץ שיווקי לעסקים יכול לסייע בהגדרת אסטרטגיה דיגיטלית כוללת, המשלבת ערוצים כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וגוגל, על מנת להשיג תוצאות מיטביות. תכנון נכון של התכנים, קידום מותאם קהל יעד ויצירת אינטראקציה שוטפת עם הלקוחות – כל אלה הם חלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית של ייעוץ שיווקי מודרני.
יתרונות מרכזיים בייעוץ שיווקי לעסקים
ייעוץ שיווקי עסקי מציע יתרונות רבים, המאפשרים לכל עסק – קטן או גדול – להתמודד עם תחרות מורכבת ולהגדיל את סיכוייו להצלחה.
התאמת השיווק לצרכי הלקוח: יועץ שיווקי מוודא שהמסרים השיווקיים מותאמים במדויק לקהל היעד של העסק, כך שהשיווק אינו רק 'מפיץ' אלא גם פונה ומדבר ללקוח בצורה מדויקת ומניעה לפעולה.
ניטור וניתוח ביצועים: בעידן הדיגיטלי, מדידה וניתוח של תוצאות קמפיינים הם חיוניים. יועץ שיווקי מאפשר לבחון ולנתח את האפקטיביות של הקמפיינים בזמן אמת ולבצע התאמות שמייעלות את התהליך.
הגדלת המודעות למותג: ייעוץ שיווקי מקצועי מסייע לבנות מותג שמזוהה עם ערכים ברורים ונתפס כמשמעותי ובעל ערך בעיני הלקוחות. מודעות גבוהה למותג מגבירה את הנאמנות בקרב לקוחות קיימים ומאפשרת להרחיב את הקהל.
הפחתת עלויות ותכנון תקציבי נכון: ייעוץ שיווקי לעסקים מאפשר ניהול יעיל ומדויק של התקציב השיווקי, תוך שימת דגש על השקעה חכמה בערוצים המניבים ביותר לעסק.
שמירה על יתרון תחרותי: יועץ שיווקי עוקב אחרי מגמות שוק ותחרות, ומוודא שהעסק מיישם אסטרטגיות שמתאימות למגמות ולתנאי השוק, תוך שמירה על הבידול מהמתחרים.
מתי כדאי לפנות לייעוץ שיווקי לעסקים?
ישנן מספר נקודות ציון במהלך חיי העסק בהן כדאי לפנות לשירותי ייעוץ שיווקי עסקי:
בשלב הקמת העסק: כאשר יש צורך במיקוד שיווקי ראשוני ובניית מוניטין שיבדיל את העסק מהמתחרים.
בעת חיפוש דרכים לצמיחה: עסק המעוניין להרחיב את פעילותו או להיכנס לשווקים חדשים יפיק רבות מייעוץ שיווקי.
בתקופות של תחרות מוגברת: כשנראה שהשוק נהיה תחרותי יותר ויש צורך במהלכים שיווקיים מותאמים וממוקדים.
כאשר ביצועי השיווק אינם מניבים תוצאות: אם המאמצים השיווקיים אינם מביאים לתוצאות הרצויות, יועץ שיווקי יכול לנתח את המצב, לאתר בעיות ולהציע פתרונות.
ניסיון של 50 שנה
לעתים, יש תהליכים בחיים שמבקשים מאיתנו להבשיל. כשאנחנו מכבדים את הקצב הטבעי, האורגני של פני הדברים והתזוזה האינטגרלית של הטבע – אנחנו יכולים להתחיל להעריך שלכל דבר ועניין יש זמן ומקום משלו, בעולם הפיזי.
לכן, גם לנו יש מסעות לעבור, כמו גם למדריכים שלנו. האם המדריכים שלנו כשירים ובשלים לתמוך אותנו במסע שלנו? זה תלוי, האם הם צעדו במדבר (הסימבולי) שלהם? האם הם עברו את ההכשרה הנכונה, קיבלו את הניסיון המעמיק והמדויק שמאפשר להם לתמוך אותנו במסע שלנו?
ובכן, כשזה קשור לייעוץ שיווקי, דורון עמית נמצא במדבר העסקי זה 50 שנה. עיסוקו החל בשנות ה-20 של חייו, והוא התמחה בניהול משברים, שיווק, הגברת מכירות ומיקסום רווחים. מטרתו היא הגשמת שאיפות, וקידום עסקים למקומות אידיאליים, לתפישת הלקוח, כמידת יכולתו.
להחזיק איש שיווק במערכת – העלות היא מאד גבוהה
להיעזר במיקור חוץ בתחום השיווק או כפי שאנו קוראים לו יועץ שיווק הכדאיות כפולה ומכופלת.
יועץ שיווקי הוא כזה שמכיר את הנוסחאות הבסיסיות של קביעת האסטרטגיה של הארגון או העסק, אסטרטגיה אשר בלעדיה הארגון יורה לכול עבר ומפספס את המטרה שלשמה הוקם, היתרון במיקור חוץ בנושא יועץ שיווק היא העובדה שיועץ השיווק לא מגיע מאותו תחום בו עוסק הארגון/החברה/העסק ואז הכלים העומדים לפניו פתוחים, לא מקובעים, לא עובדים על סטנדרטים בתחום העיסוק ומאחר והיום השיווק מחייב חשיבה אחרת, חשיבה של להמציא כול יום את המוצר או השירות מחדש דווקא למיקור החוץ או לשירות של ייעוץ שיווקי לעסקים יש ערך רב.
יש היום הרבה מאד עסקים אשר מנהלים את השיווק או המכירות שלהם על פי נתונים עכשוויים, התנהלות שוק, הורדה של מחירים, פרסום בכול מיני שופרות פרסום, ולמעשה אין מדיניות אחת הנקבעת ע"י הניסיון של יועץ השיווק, מותאמת לסוג הפעילות של הארגון ויוצרת קורלציה בין ניהול השיווק האסטרטגי והטקטיקה בה צריך לנהוג להמשך השיווק והמכירה. בעסקים חדשים אני נתקל כבר בפנייה מוקדמת אל ייעוץ עסקי שיווקי וזאת על מנת להכין את תמהיל השיווק מעוד מועד מה שמקנה לארגון או לעסק בטחון בעשרות אחוזים למימוש המכירות מאשר חוסר תכנון וביצוע.
אנו נמצאים בעולם של שפע ותחרות קשה עד קשה מאד, לא רק בשוק המקומי אלה בכלל בכפר הגלובלי כולו! ייעוץ שיווקי וניהול השיווק בדרך מקצועית, לא שגרתית, שונה, אחרת מתובלת בדמיון יצירתי ובחישובים סטטיסטיים כאלה ואחרים יכולים לתת את המענה לכול ארגון עסק או חברה החפצה למכור את מוצריה.
האם דורון עמית הוא היועץ השיווקי הנכון לך?
את התשובה הזאת – רק אתה יכול לדעת. מוזמן ליצור קשר כדי לגלות, להתבונן, לחקור.
תודה על הקריאה, בהצלחה לך.