ניהול עסקים בדק ביית
בדיוק כמו שנשות ישראל הופכות את הבית לקראת חג הפסח, משנות, מוסיפות, רוכשות מוצרים חדשים, משפצים וכ"ד כך צריכים לעשות בדק ביית בעסקים וחברות.
לא, אני לא ממליץ לעשות זאת כל חודש אבל אני בהחלט חושב שבתנודות העסקיות הקיימות היום בעולם העסקים הרי ששינוי האסטרטגיה או הטקטיקה מדי פעם היא מחובת המציאות.
אז למה בדיוק אנו מחויבים לעשות זאת
- ההשתטויות בשוק הייעודי של העסק מקבלים תפניות מדי יום בימו בתחום התחרות, המחירים, כניסת מתחרים חדשים לשוק, פתיחת קטגוריות נושקות למוצרים הנמכרים, הרחבת רצפת המכירה ואולי רגולציה.
- כל הפרמטרים שציינתי בסעיף 1 הם ברי השפעה מידיים או ארוכי תווך היכולים להשפיע על פעילות העסק ולכן אסור להשאיר אלמנטים אלה פתוחים.
- בזמנו ואפילו עד היום חברות אשר חוזות סכנה כאשר עסק חדש נפתח בתחום תעסוקת העסק הקיים, או מוצר חדש מאיים על מוצרי העסק הקיים היה העסק הקיים רוכש את העסק החדש וזאת על מנת למנוע מהעסק הקיים ירידת מכירות, תחרות על המחיר, והתגוששות במלחמת הורדת מחיר (שהייתה טובה ללקוח בלבד) אבל עמדה בסכנה גדולה מאד בהישרדותם של שני הספקים.
- היום בגלל מבול העסקים שנפתח, המזרח שמשתלת על השווקים, הקושי בלחבר בין 2 עסקים או לרכוש עסק מתחרה הולך ונחלש כי מיד עסק שלישי ורביעי נפתח בתחום.
קראו: כל תזוזה בעסק היא הוצאה
אם כן מהי הדרך הנכונה להתמודד מול מחירים של מתחרים ותחרות בכלל
א. אסטרטגיה1 שינוי האסטרטגיה בעיקר בתהליכי המכירה והשיווק והתאמת כוח האדם לפעולה זאת, זה לא אומר שצריך להוסיף עוח אדם זה אומר שצריך להשתמש בכוח האדם הקיים על מנת להרחיב את נפח התפעול מול הלקוח. (יותר שירות, יותר תשומת לב,)
ב. בחינה של הכנסת מוצרים סינרגטיים לרצפת המכירה של העסק (כפי שהתחילו בכך רשתות המזון, חנויות אופי דיפו ואחרים, אשר הכניסו למעגל המוצרים שלהם מוצרים לא קשורים לענף שהם ממותגים בו.
ג. הכנסת מגוון רחב יותר של ספקים בתחום עיסוק העסק תוך מתן אפשרות להציע ללקוח תחרות העונה למתחרים אשר צצו או החלו למכור מוצרים/שירותים הדומים למוצרי העסק.
ד. יצירת ביקוש: לגרום לעסק לפרסם את מוצריו באזורים מוגדרים (מעל ראשם של הלקוחות) על מנת לדרוש צריכה למוצרים של העסק.
ה. להשתמש בטקטיקה של פרסום דיגיטלי אזורי דבר אשר עלותו זולה והאפקטיביות באזור גבוהה.
ו. לחלק עלונים כמו (שופרסל, סופר פארם, ואחרים (לא פלאיירים דף אחד A-5 אלה כאלה המודפסים ברוטציה ומהווים כהן עיתון או פליירים מכובדים המתאימים לרשתות) המחיר הוא לא היסטרי, ניתן להדפיס כמות כדולה וזה מרים את העסק גבוה מאד מול מתחריו.
כל אלמנט הקשור באסטרטגיה יש לו כוון ומטרה, ולכן אנו צריכים להגדיר את המטרה שלנו לאן אנו רוצים להגיע, פעילות "מותגית" נוסחת בלקוח בטחון כי אכן מדובר בעסק שהוא מוביל בתחומו במגזר הארצי או המקומי אבל הוא עסק מוביל.
האם יש לטפל רק בתחום השיווק?
- לא
- חובה לדאוג גם לתזרים מזומנים לצורך פעילות זאת, אפשרי לקבל הלוואה ייעודית לעלות השינוי אם זה בבנקים, או בהלוואות חיצוניות או הלוואות חברתיות ומי שעדיין לא קיבל הלוואה ממוסדות המדינה עדיף שיחשוב על כך.
- יש לבדוק שוב את כוח האדם בעסק ולהטיל מטלות נוספות בהתאם לאסטרטגיה שנקבעה לעובדים קיימים, עדיף לא להוסיף למערכת ולהכביד על הרצון למכירה ע"י הוספת עלויות עובדים (היום בגלל החוקים הסוציאליים עלויות העסקה הם גבוהות מאד)
סיכום והמלצות
היום יותר מתמיד אנו צריכים להיות ערים מה קורה אצלנו בעסק ועוד יותר ערניים מה קורה אצל המתחרים שלנו, פעם לא ייחסנו חשיבות למה שקורה אצל השני ומאחר והיינו בארבעה עשורים אשר הטכנולוגיה והשינוי פרצו איבדנו את עסקנו "כי לא היינו ערניים" היום אסור שתופעה כזאת תקרה, הערנות מחייבת אותנו להיות כל רגע עם יד על הדופק ולא להחליט שהיכולת היחידה להתחרות במתחרה זה באמצעות מחיר.
עסק שחושב שהכלי היחידי להתקיים ולהתחרות זה בהורדה של מחיר טועה טעות חמורה עד כדי כך שעסקים קורסים כאשר את מקטינים את הרווח שלהם ובפרט שגם לא טיפלו בסעיף ההוצאות שלהם.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי מלחמה במחיר יכולה להיות רק בצמצום והקטנת העלויות הן מבחינה גולמית והן מבחינה תפעולית, אז, אזי ניתן לבחון ירידה של מחיר לקו מסוים אך לא מעבר לזה.
יש עוד הרבה טקטיקות שאפשר להתחרות ולא במחיר.