זה הכול עניין של ניהול

זה הכול עניין של ניהול.

התפלאתי לראות היום בערב 24.10.2013 כותרת באחד מהעיתונים הכלכליים "על קשיים של שלוש רשתות גדולות בישראל התופסים חלק גדול במרבצי הקניונים ומרכזי הקניות בישראל" קשיים המתוארים בכתבה הנלוות לכותרת כ"ניהול וחשיבה לא נכונה של הנהלת הרשתות"

האמת, שאני די מזדהה עם הכתבה המתארת את הטעות הניהולית אשר הנהלת הרשתות עשתה, ואני מבקש ליחס את הטעות הזאת כמעט למרבית העסקים הפועלים כאן בישראל.

 במאמר זה אני יתייחס דווקא לרשתות גדולות הפועלות כאן בישראל ולא למרבית העסקים הפועלים בתחומים כאלה ואחרים ואסביר את הטעות הניהולית הבסיסית של הנהלות.

כ יועץ עסקי אני יתייחס לנורמה ולא לדברים נסתרים או אינטרסים אחרים המניעים הנהלות של רשתות כאלה ואחרות, כי לעולם לא ניתן לדעת מדוע הנהלה או בעל עניין נוהג בצורה זאת או אחרת אשר מראש נועדה לכישלון.

מדינת ישראל היא מדינה קטנה, בישראל 2.5 מיליון בתי אב ואוכלוסייה צרכנית קטנה ולא גדולה יחסית למדינות אירופה או ארצות הברית והמזרח, אין לנו למי למכור את מוצרינו אלה לאזרחי המדינה בלבד. הווה אומר שכוח הקנייה הוא נמוך מאד. אם כוח הקנייה נמוך הרי שההיצע העומד לטובת אזרחי ישראל הוא "ענק" אם זה במרכז קניות, קיימים וכאלה שנפתחים כול הזמן מחדש (ראו רק את הפתיחות החדשות של מרכזי הקניות בנתניה ובבאר שבע בשנה האחרונה) ונוסיף לכך עוד מתחם ענק של קניות הנפתח במערב ראשון לציון, וכמובן כלל מרכזי הקניות והקניונים הקרובים אחד לשני במרחק הליכה. בנוסף עומדים לאזרחי ישראל מרכז הקניות הגדול בעולם "האינטרנט" והרכישות באתרים מובילים כמו EBAY-AMAZONE רק הולכים וגדלים (לפי הנתונים שמתקבלים גם מאתרי הקניות המוזכרים וגם מחברות ההובלה הבינלאומיות הפועלות כאן בישראל כולל דואר ישראל) נוסיף לזה את חנויות פטורות המכס בנמל התעופה הבינלאומי של ישראל המדווחים על הכנסות שיא, ובנוסף לזה התיירים הישראלים היוצאים למסעות קניות בחו"ל. תחום חדש הקשור למסעות הקניות של הישראלים בחו"ל הם המסעות למזרח "סין" ודומיה לרכישה של ריהוט שלם לבית, מוצרים ואביזרים לשיפוץ שלם של הבית ועוד לא הזכרתי כי בתים, מלונות, צימרים, בתי הארחה רוכשים "קומפלט" את כול המוצרים שלהם במזרח.

 שיווק ומכירות

כמי שנותן ייעוץ עסקי אני לא יכול שלא להתייחס לקטע הניהולי של הנהלות הרשתות בישראל אשר לא קוראות את המפה נכונה ופותחים סניפים וחנויות בכול מרכז קניות אשר נפתח, יותר מזה מרכזי קניות לאוו דווקא הפכו להיות מקום של קניית מוצרים או אופנה או מחשבים הם יותר משרתים קהל בתחום המסעדנות והבידור ויעידו על כך המרכזים החדשים שנפתחו "בקניונים" הנותנים חוויה בידורית לכלל המשפחה כמוקד משיכה ללקוחות פוטנציאלים. מה שאומר ש"ההתגרות" בגורל של מנהלי הרשתות דומה בהחלטות שלהם לניסיון קליעה למטרה שלא קולע "בול" למרכז העיגול.

יותר ויותר סכסוכים מתגלים בין מרכזי הקניות והקניונים אל מול שוכרי החנויות והמתחמים וזה בצדק מאחר והעלויות של אחזקת חנויות במתחמים אלה הינו יקר עד יקר מאד ויש מקרים שרשת מפסידה ב-20 סניפים ומרוויחה ב-ארבעה סניפים.

מדינת ישראל היא לא אמריקה אותה אנו מעתיקים מזה שנים, והמלחמה הזאת בין הרשתות לבין הנהלות מרכזי הקניות נראית מלחמה אבודה אשר תביא הרס רב למרבית הרשתות כאן בישראל.

אני בטוח שכמות הסניפים של הרשתות היו יורדות במידה והנהלות הקניונים לא היו קובעים לרשתות לפתוח את הסניף במקום הזה אם הרשת רוצה את המקום ההוא המרוויח. המצב הזה הוא אבסורד כי בסך הכול יפסידו שני הצדדים גם הנהלת מרכז הקניות או הקניון וגם הרשת שתתרסק.

כפי שאני יודע ברוב הנושאים יש הגיון, אין ולא תהיה היתכנות עסקית כלכלית לקיומם של כול כך הרבה סניפים בצפיפות היום של מרכזי הקניות והקניונים בישראל, פתיחת החנויות והסניפים אין להם ולא תהיה להם הצדקה כלכלית, והאינרציה הזאת של החתול והעכבר בדמות הנהלת הקניון והרשת רק ימית אסון על רשתות, על העובדים ברשתות, ועל מרכזים שיישארו עם חנויות ריקות כפי שאני מצליח כבר לראות בקניונים כאלה ואחרים כאן בישראל.

לזה אני קורא ניהול.

עסקים ולא משנה איזה עסקים צריך לדעת לנהל.

צריך להנהיג את העסק ולא שהעסק ינהיג אותך.

לעניין זה זכור לי המקרה של רשת שילב אשר אכלסה חנות גדולה בקניון אילון ובגלל דמי שכירות גבוהים עברה חנות הרשת ממול הקניון! לדעתי (ושוב אני לא בקיא בפרטים) התנהלות כזאת היא נכונה!

אני יודע שהמקרה המתואר כאן בראש המאמר על כמעט קריסה של 3 רשתות + עוד רשת שביקשה שבוע שעבר כינוס נכסים לא יהיו האחרונות בתור. כי אי אפשר להתקיים באקלים כזה.

מבקשים ייעוץ עסקי, התקשרו לדורון עמית 

קטגוריות

תגיות

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל
לינקדאין
רשת X

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום>>





    מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

    יזמות
    יזמות

    זה לא מספיק להיות יזם

    למה יזמים צריכים ייעוץ עסקי? מה זה אומר להיות יזם? להיות יזם זה לעשות את הקפיצה מלהיות בעל רעיון להפיח בו חיים. זה לזהות הזדמנויות,

    מכירות
    מכירות

    איך נצליח למכור בשוק רווי

    כיצד יצליחו אנשי מכירות בשוק רווי? בשוק רווי, מכירה הופכת למשימה מורכבת בשל מספר אתגרים. ראשית, מספרם הרב של המתחרים מקשה על כל מוצר או

    טרנספורמציה עסקית
    טרנספורמציה עסקית

    טרנספורמציה עסקית

    טרנספורמציה עסקית מדובר בתהליך קריטי עבור חברות השואפות להישאר תחרותיות ולהתאים את עצמן לתנאי שוק משתנים. היא כרוכה בביצוע שינויים מהותיים באופן שבו עסק פועל,

    תוכן עניינים

    ייעוץ עסקי - דורון עמית

    בעל עסק!

    פגישת ייעוץ ללא התחייבות עם דורון

    מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום





      דילוג לתוכן