נקודת איזון – break-even point
ראשית נבהיר מה היא נקודת איזון:
על מנת לבדוק רווחיות של עסק ואו מאיזה סכום הכנסה (מחזור כספי) עסקים מתחילים להרוויח (חשבונאי ולא תזרימי) יש לבדוק את נקודת האיזון.
חשוב לשים קודם את המונחים לבדיקת נקודת האיזון!
חשוב להבין כי נקודת האיזון נעשית בצד החשבונאי של העסק (ולא כוללת את הצד התזרימי דהיינו הלוואות, החזר הלוואות או יתרות בחשבונות חח"ד כמו שהיא לא קשורה לצד של פיקדונות שיש לעסק או לחברה.
כיצד נקבע את נקודת האיזון
ראשית נמצא את העלות הגולמית של המוצר או השירות שלנו:
לדוגמה:
נסכם את מחירי המוצרים המרכיבים את ההוצאה הגולמית שלנו הווה אומר אם אנו מייבאים מוצר אז נחשב את עלות המוצר + עלות המשלוח + עלות הוצאות השינוע והמכס+ עד הגיעו לשער בית העסק. מכאן נוסיף את עלות האריזה והשינוע לבית הלקוח. (זאת למעשה העלות הגולמית של המוצר בבית עסק זה)
מכאן
1. כאשר סיכמנו את עלות ההוצאה הגולמית נעבור לקביעת מחיר המכירה.
2. כאשר יש לנו את מחיר המכירה אנו יכולים לחשב באחוזים ובמספרים את העלות הגולמית שלנו.
3. הפעולה החשבונאית שאנו עושים (מכיר מכירה (מינוס) מחיר עלות גולמית והתוצאה המתקבלת היא העלות הגולמית שלנו (באחוזים) או (במספר)
4. נאמר: מכיר המכירה שלנו 100 ₪ – מחיר העלות הגולמית 50 ₪ אזי העלות הגולמית שלנו היא 50 ₪ שזה 50% רווח גולמי.
כך הגענו לחישוב העלות והרווח הגולמי של המוצר שלנו.
יש כאלה "בעיקר בענף השירותים" שהעלות הגולמית כוללת את שכר העבודה של העובדים, זה בעיקר קורה בחברות אשר העלות הגולמית שלהם היא בעיקר שכר העבודה וללא העובדים אין "עלות"
אחרי שאנו יודעים את העלות והרווח הגולמי שלנו אנו נגשים לפעולה הבאה והיא חישוב ההוצאות הכלליות של העסק שזה כולל:
1. שכירות מקום
2. ארנונה ומיסים
3. חשמל ומים
4. הוצאות כלליות
5. שכר עבודה
6. רכבים/דלק/ליסינג/אחזקה
7. פרסום
8. טלפוניה
9. הנהלת חשבונות
10. ייעוץ
11. הוצאות אחזקה
12. אחזקת אינטרנט
13. כיבוד
וכן כל הוצאה המפעילה את גלגלי העסק.
קראו עוד
דחיינות הצרה של מנהלים ובעלי עסקים
מה ההבדל בן יועץ עסקי לרואה חשבון
אנו מסכמים את ההוצאות האלה ומגיעים לתוצאה של עלות ההוצאות שלנו.
אנו מחברים את ההוצאה + מוסיפים את העלות הגולמית ואז מקבלים את נקודת האיזון:
לדוגמה: עלות גולמית 50 ₪ + בך ההוצאות 100 ₪ ואז אנו יודעים של יחידת כמות מכירות של X סכום נקודת האיזון שלנו היא 150 ₪ – מסכום זה ומעלה (ולא משנה אם נקנה עוד חומרי גלם) אנו מרוויחים.
אם אנו מתחת סכום זה הווה אומר שאנו מפסידים.
כל זה ללא קשר לתזרים המזומנים ולצד הכספי.
1. אם יש לנו החזר הלוואות (בסכום מסוים) אנו צריכים להוסיף אותו לצד ההוצאות והעלות הגולמית.
2. יש מצבים שאנו נמצאים בנקודת איזון מאוזנת או אפילו מרוויחה אבל גובה ההלוואות שאנו מחזירים מעיב על נקודת האיזון ומביא אותה להפסדים.
3. במקרה זה אני ממליץ למתוח את ההלוואה (לפרוס) ליותר תשלומים על מנת שהעסק לא יפסיד כל חודש כסף, מצב אשר ידרדר אותו לכוונים לא נכונים.
למה אנו לא מתייחסים בכבדות לחישוב נקודת האיזון
1. רבים הם העסקים השואלים "מאיזה סכום אני מתחיל להרוויח"?
2. בכדי לדעת זאת צריך לקחת ממוצע של 3 חודשי פעילות ולבחון ע"פ התרגיל שכתבתי מעלה.
3. רבים הם אלה העושים את החשבון (מכולת) של הוצאות מול הכנסות.
4. רבים הם העסקים אשר לא מפרקים את העלות הגולמית ועלות התפעול שהרי העלות הגולמית משתנה בהתאם למכירות ואילו העלות התפעולית קבועה (פחות או יותר)
5. מכאן גם הקלות לנהל את העסק בחוכמה חודש בחודשו.
חובה לבדוק אחת ל-3 חודשים את נקודת האיזון של העסק
1. הסיבה לבדיקה אחד ל-3 חודשים את נקודת האיזון של העסק מתריע בפנינו על מצב העסק בפועל.
2. חובה לדרוש ממנהל החשבונות מאזן רווח והפסד כל 3 חודשים על מנת להיות עם יד על הדופק בנושא ההוצאות ורמת הקניות.
3. חשוב מאד (בפרט בתקופה זאת) לא להחזיק מלאי גבוהה היום עם הזמינות והמשלוח של חומרי גלם/מוצרים צריך למדוד את רמת הקניות ב-3 חודשים ואז לרכוש מלאי חודשי.
המלצות
1. דרשו ממנהל החשבונות שלכם מאזנים דו או תלת חודשיים.
2. אם אתם לא מבינים את הדוחות קחו לכם יועץ עסקי שגם יכוון אתכם להמשך.
3. בדיקת נקודת האיזון היא קריטית לניהול העסק.
4. בדיקת נקודת האיזון היא ה-GPS שלכם לפיתוח העסק.
5. בדיקת נקודת האיזון היא המינימום הנדרש מכם ממערכת הנהלת החשבונות שלכם.
6. אני תמיד ממליץ שאת ניתוח קביעת נקודת האיזון שלכם תיקחו מניירת הנהלת החשבונות שלכם שם יש הפרדה בין קניות גולמיות להוצאות תפעוליות.
באקלים עסקי בו אנו נמצאים אנו מחויבים להיות עם יד על הדופק, לא ביקשתי מכם לקרוא מאזנים ולהתבלבל, אני מבקש מכם למען העסק שלכם לדעת לבחון כל שלושה חודשים את נקודת האיזון של העסק שלכם.
לקריאת המלצות נוספות