בואו ונלמד מה קורה גם בעסקים אחרים, לא רק אצלנו
והחברה שאני רוצה לנתח אותה היא רשות הדואר!
כן, אותו "דואר ישראל" שנולד בכדי להיות "דואר ישראל" אבל בגלל ההתקדמות הטכנולוגית, טלקס, פקס, דואר אלקטרוני, וכול התקשורת האינטרנטית קצת גלגלה את השטיח מתחת לרגליה של "דואר ישראל"
ואז באה ההפרטה הכללית במשק, והחליטו להפוך את "דואר ישראל" ל"רשות הדואר" ברור שלא הפריטו את "דואר ישראל" ל"רשות הדואר" רק בכדי למכור בולים! לא! "רשות הדואר" הפכה להיות הכולבויניק של כול המקצועות או העסקים הפרטיים שהיו אז באופנה. שירותי שליחים, מכירת דיו למדפסות, ועוד החלטות ושירותים כאלה ואחרים, שהאמת, לא תאמו כול כך את המבנה של "דואר ישראל" שהפך להיות "רשות הדואר".
כ יועץ עסקי או מי שנותן ייעוץ כלכלי אני בהחלט בעד מתיחת "מותג" בטח שיש לרשותי תקציב פרסום כול כך גדול ואני יכול לגייס פרזנטורים מהשורה הראשונה על מנת שיעזרו לי למתוח את ה"מותג" ברמה של מגוון שירותים ויותר לקוחות.
לא מזמן הובן כי "רשות הדואר" הולכת למצב של חדלות פירעון, ולנגד עיננו ראינו עוד חברה ממשלתית כמו "אגרסקו" אשר הולכת לפשוט את הרגל ולעבוד תחת כונס נכסים עד אשר יימצא לה פתרון הולם.
מה קורה שם ב"רשות הדואר" ששום דבר לא עובד, כול ניסיון למתוח את המותג נוחל כישלון רב, מה אנחנו כבעלי עסקים צריכים לחשוב או ללמוד מהתנהלותה של הרשות, מדוע היא מפסידה כספים, מדוע העובדים קורסים, מדוע היחסים בין העובדים וההנהלה כול כך גרועים, הרי יש כאן משהו שלאורך שנים לא הולך טוב. האם זה בגלל כי את שירותי הדואר לא ניתן להוציא מסל השירותים שמספקת כול מדינה לאזרחיה, האם משלוחי הדואר שזה העקר של הביזנס של רשות הדואר צריכה להיות מסובסדת בכדי לקיים אותה. או אולי צריך להעלות את שירותי הדואר על מנת שזו תוכל לצוף מעל פני המים, או שאולי הרשות תתרכז במה שהיא יודעת לעשות טוב "משלוח דואר בארץ ובחו"ל"
האם הרשות הייתה צריכה ללמוד מהטעויות הקודמות והתוכניות הגרנדיוזיות שהם תכננו להוסיף לסל המוצרים של הסניפים הפזורים ולהישאר במה שהם טובים.
מה אנו ציבור העסקים צריכים ללמוד מההתנהלות הניהולית של רשות הדואר.
ראשית אנו כעסקים קטנים אין לנו את הכסף לבזבז, אנו לא מוכרים אג"ח לציבור בכדי לממן את הפעילות של הרשות, ולכן בטח לא היינו מגיעים להחלטות על השקעות גבוהות ביצירת שירותים חדשים, כי לעסקים קטנים ובינוניים אין את הגב של מדינת ישראל.
לסיכום מי שעוקב אחרי הרשות לאורך זמן יכול להבין שמתיחה של מותג זה לא דבר מובטח מראש, יש עסקים "גם ציבוריים" שהמיתוג הבסיסי שלהם הוא גם המיתוג ההמשכי שלהם ולא משנה אם ימכרו שיחות "טוקמן" בזול או כול מוצר או שירות שנעלם עם הזמן.