איך אומרים לי הלקוחות!
מה? שאני ידבר עם הבנק על גובה העמלות? מה? אני יכול להתווכח עם הבנק? מה? נראה לך שאם אני אוציא את ה-פק"ם הבנק ייתן לי אשראי? האמת שזה נראה כמו מערכת יחסים של לקוח עם "שטן" ולא מערכת בין לקוח לספק.
כן אני יודע! אתם בחריגה, הבנק נתן אשראי נוסף. בתנאי ש…
אתם במחשבה שאתם צריכים את הבנק יותר מאשר הבנק אתכם!
בוא נפנים שיש שני סוגי לקוחות..
לקוחות שיום יום מנהלים מלחמה עם הבנק על חריגות, ומתחננים שהבנק לא יחזיר חיובים (שיקים).ויש את הלקוחות שעומדים במסגרות אבל מדי פעם לפעם צריכים עזרה של הבנק (עזרה…הבנק עושה על ה" עזרה" הזאת רווח טוב. לא בכדי סך רווחי הבנקים ברבעון הראשון של 2014 עומד על 1.9 מיליארד שקל.) ולכן גם במקרים האלה מסרבים הלקוחות להתנהל מול הבנק כ-לקוח וספק.
אז מה עושים?
יש כאן מלכוד! מצד אחד מקבלים את תנאי ודרישות הבנק כפי שהם ומצד שני לא מתווכחים עם הבנק על תנאים, עמלות, ריביות בדיוק כמו שכול לקוח מתנהל מול הספקים שלו. מניסיון, לא כך צריך להתנהל מול הבנק, הגם שאתה צריך את הבנק, לא כך מתנהלים הגדולים, הקטנים, כי כולם משתמשים עם הכסף של הבנק. הבית שלך שייך לבנק, הרכב שייך לבנק, (שימו לב ברישיונות רכבי הליסינג למי הרכב משועבד…לבנק!) ולכן חובה עלינו כבעלי עסקים כן לבוא בדין ודברים עם הבנק על התנאים שלנו כי הבנק צריך אותנו בדיוק כמו שאנחנו צריכים אותו.
תארו לכם מצב שלכולם היה כסף ואף אחד לא היה צריך את הבנק. (זה בדיוק ההשוואה שתתארו לכם שלא היו סכסוכים משפטיים בכלל לא היו עורכי דין ולא היו שופטים ולא היו בתי משפט!) לכן הבנק רוצה למכור את הכסף שלו, כמה שיותר, עם מקסימום הביטחונות, ומינימום של סיכון , אבל הבנק יודע שעסקים לא עושים ללא סיכון, ולכן הוא מסכן את כספו, גובה ריבית עבור הסיכון (משהו הדומה לפרמיה של ביטוח) ומכאן באה פרנסתו.
הבנק רוצה שתעמוד על שלך במשא ומתן, כך הוא מבין שיש לו עסק עם אנשים בעלי עסקים עם אחריות כאלה שמתייחסים לעסק שלהם בכבוד וכנראה מנהלים אותו ביד רמה ולא כאלה המגיעים עליהם עם בקשות אשראי בקול רפא מתחננים להלוואה והעלות לא משנה, העיקר לצרוך את ההלוואה בשביל לקיים את העסק עוד חודש מבלי לטפל בבעיות הניהוליות שלו.
עם בנק צריך לדעת להתנהל