תוכן עניינים
כדי לפתוח עסק, חשוב מאד שיהיה לבעליו את הידע המקצועי של הענף בו יעסוק העסק ותוכנית עסקית על מנת לגבש את חיי העסק ב-6 חודשים הראשונים.
צריך גם לחשוב על עלות ההקמה. במקרים רבים של עסקים ממגוון תחומי עיסוק, ב- 6 החודשים הראשונים מפתיחתו הרשמית, אתם לא תרוויחו ממנו ורק תכסו את ההשקעה וההקמה תצטרך להיות ממומנת מכספי ההשקעה ולאחר שיש את התוכנית העסקית ניתן להזרים כסף או לגייס כסף על מנת שהעסק יתפתח באופן יציב.
שוק העבודה מקבל תפנית חדה מאוד, כאשר בשנים האחרונות, אנו שומעים על אלפי אם לא עשרות אלפי מפוטרים, בעיקר בחברות הגדולות ובעולם ההייטק שם חגגו עד לפני שנה בחגיגות שהעובד הישראלי לא הכיר בזמנו. אבל מסתבר שכל המערכות האלו הן בועה אחת גדולה וכבר הרבה סיכות נדקרו בבועה זאת.
צריך להבין שעסק עם מאות עובדים לא מפרנס רק את עובדיו- הוא מפרנס עוד אלפי עסקים קטנים בתחומים שונים אשר להם יש עובדים גם כן. ואם לעסקים אין עבודה, אז בטח הראשונים שהולכים הם העובדים.
בואו לא נשכח אלמנט חשוב מאד בתחום התעסוקה הלא הוא "הטכנולוגיה". כן, כל טכנולוגיה מפטרת עובדים בפועל. לדוגמא, בואו נרד מטה אל האינסטלטור. בעבר היינו מזמינים אינסטלטור לפתיחת הסתימה בבית. היום הטכנולוגיה כבר מציעה חומרים ייעודיים לפתיחה עצמית של הסתימות וכך זה מתגלגל כאשר טכנולוגיה ופיתוח מוצרים דוחפים הצידה עובדים ובעלי מקצוע.
מכאן אני מגיע לשאלה, "למה לא לפתוח עסק?" "למה לא להיות אדון לעצמך?" היום, שהעולם שהכרנו בעבר השתנה ואנו מוצאים יותר ויותר אנשים מול מחשב מנהלים עסקים או מקימים עסקים ייעודיים בסקטורים שלא חלמנו עליהם לפני שנים, תהליך פתיחת העסק הינו הרבה יותר קל ונגיש מבעבר. מכאן, אם גם לכם יש ניסיון כזה או אחר בתחום מסוים ואתם שואפים להקים בעצמכם עסק חדש, יש לי מספר טיפים להציע לכם על מנת להפוך את התהליך הסבוך הזה להרבה יותר קל ונוח.
ייחוד ובידול העסק
אדם שחושב ברצינות על אפשרות פתיחת עסק, עסק חייב לשאול את עצמו קודם כל מהי הייחודיות של העסק שלו? ומה הסיבה שהעסק שלו יצליח ויתעלה על העסקים האחרים שקיימים באותו תחום? מה המוצר או השירות שהוא מספק, ולמה הוא יותר טוב מהמתחרים הפוטנציאליים שלי בתחום אליו אני נכנס? אלו הן שאלות שאתם חייבים למצוא אליהן תשובה ודאית וחד משמעית בטרם אתם נכנסים אל האתגר הזה.
ניהול עסק
לפני שניגשים לפתוח עסק או להפוך את התחביב שלכם לעסק אתם חייבים לדעת ניהול נכון של העסק. אם את מייצרת בגדים לפי הסגנון שלך ומתפעלת מעצבים ואנשי שיווק, את חייבת לדעת לנהל בדיוק כמו שמנהלים בנק. ההבדל הוא שהבנק מוכר כסף ואת מוכרת אופנה, מה שחשוב הוא הניהול של העסק ושל העובדים.
התנסות מעשית בניהול העסק שלכם
אם אתם פותחים עסק בנושא מסוים, ככל הנראה באתם מהעולם ויש לכם היכרות כיצד הוא מתנהל מאחורי הקלעים. אומנם, כאשר אדם עומד בראש עסק הוא לרוב מנהל מספר אנשים מתחומים שונים (טבח שהחליט לפתוח מסעדה, בתור מנהל ינהל לא רק טבחים אלא גם מלצרים, שוטפי כלים ואנשי הנהלת חשבונות). חשוב שתכירו כל אחד מהעולמות שאתם מנהלים, מה בדיוק הם עושים ומה התפקיד שלהם בשרשרת, ואם צריך- גם להפשיל שרוולים ולהחליף את את העובדים במהלך העבודה השוטפת שלהם, במטרה להבין באופן מעשי כיצד מתנהל התפקיד שלהם בפועל.
וודאו שיש לכם מספיק מזומנים לפתיחה ולתפעול שוטף של העסק
לא פותחים עסק אם אין לכם מספיק כסף בצד, ואני לא מדבר על כסף של הדירה או המכונית או הלוואות מעצבנות. לוקחים כסף מחסכון (שהרי עסק לא נפתח בלי סיכון אבל אנחנו רוצים שיהיה סיכון מחושב) ונערכים לכך שהעסק שלנו לא יניב רווחים מהיום הראשון, ויכול מאוד להיות שגם לא לאחר שנה. חשוב שתהיו ערוכים לאתגרים שיוצבו בפניכם בתחילת הדרך ותבנו לעצמכם תכנית מסודרת להתנהלות כלכלית בשלב הראשוני של הרצת העסק.
הגדירו מטרות עסקיות
בשלב הראשון, חשוב להגדיר מטרות עסקיות ברורות במספרים (אין צורך לפחד מקצת מתמטיקה) ובטווח זמנים מוגדר וידוע מראש. מטרה עסקית יכולה להיות כמות מוצרים שאני מכוון למכור בחודש, הכנסה חודשית או רווחים. (למשל, "תוך שנה אני רוצה להגיע למחזור של מאה אלף שקל בחודש"). בשלב השני, נפרוט צעדים ריאליים שאנו מתכוונים לבצע על מנת להגיע ליעד שהצבנו לעצמנו, ובשלב השלישי- נוציא לפועל את הצעדים שפרטנו.
בחרו מיקום מתאים
כיום, עם מהפכת אפליקציית ה"זום" ושיחות הווידאו, הרבה עסקים עברו "לעבוד מהבית". כך למשל, אם אתם מנהלים עסק הדורש מחשב בלבד או שאתם מעניקים ייעוץ אחד על אחד בבית, למיקום העסק שלכם אין משמעות כה גדולה, וכך גם אתם יכולים לחסוך לא מעט בעלויות השכירות, הארנונה והחשמל של העסק. אמנם, אם העסק שלכם מוכר מוצר או שירות פיזי, חשוב להשקיע מחשבה בבחירת המיקום שבו אתם יודעים שיש את ריכוז הלקוחות הפוטנציאליים הגדול ביותר.
תשקיעו בפרסום
הרשתות החברתיות מחכות לכם לשמוע מה יש לכם להגיד בנושא המוצר שלכם. בנו לו מיתוג מתאים, מצאו את הלוגו המתאים, את עיצוב החנות ואת המסר. אותו המסר שהלקוח שלכם מצפה לשמוע- מה הוא יכול לקבל אצלכם שהוא לא יכול לקבל באף מקום אחר?
תמיד תיזמו ותחשבו כיצד אתם יכולים להתפתח
פעמים רבות אני נתקל בבעלי עסקים שעומדים במקום. הם הגיעו למצב שהעסק שלהם מצליח ומניב הכנסות יפות, אבל אינם מצליחים או שואפים להתעלות על המצב הקיים שבו הם נמצאים כבר כמה שנים. זכרו- עסק מצליח חייב תמיד לחדש ולהיות בתנועה. תהיו עירניים לשינויים שמתרחשים בתחום, תחשבו תמיד כיצד אתם יכולים לשפר את המוצר שלכם ולהיות צעד אחד לפני המתחרים, לאילו נישות בתחום שאתם נמצאים בו אתם יכולים להיכנס שעוד לא נכנסתם וכיצד העסק שלכם יוכל מחר להיות טוב יותר ממה שהוא היה אתמול.