מהי נקודת איזון בעסקים?

 

נקודת איזון מראה לנו כמה כסף אנו צריכים להכניס על מנת לכסות את ההוצאות של העסק ומה הרווח שנשאר בידינו לפני מס

 וכיצד נקודת האיזון יכולה לסייע לך לחשוב על העסק שלך מבחינה אסטרטגית ולפתוח את הראש לקראת כיווני התפתחות נוספים? כל זאת ועוד, בכתבה הבאה.

כמה נכון לך למכור מדי חודש?

ראשית כל, נציין, כי נקודת האיזון יכולה לסייע לך לראות כמה נכון לך למכור מדי חודש על מנת לכסות את העלויות הקבועות של העסק. כאנלוגיה, ניתן לראות זאת כך: נניח שכדור הארץ מפעיל עליך X כוח על מנת לנטות קדימה ברגע נתון. עליך להפעיל בחזרה Y כוחות של נטייה אחורה, על מנת להישאר באיזון. כלומר, להישאר בנקודה. כמובן, המצאנו את האנלוגיה הזאת ויכול להיות שלא כך זה עובד כלל – אך הנקודה מובנת.

אם נחזור רגע לנושא, נקודת האיזון היא לא השאיפה הראשונית – אלא נקודת הפתיחה. לא נקודת הפתיחה של העסק, אלא נקודת הפתיחה של הרווחיות שלו. כל כסף שנכנס מעבר לנקודה זו הוא בבחינת רווח. כל כסף שנכנס עד נקודה זו הוא בבחינת כיסוי עלויות. מדובר אפוא בדרך ניהולית לבדוק את הביצועים הפיננסיים של העסק, להציב יעדים קונקרטיים ולתעדף נתיבים עסקיים מסוימים והחלטות אסטרטגיות בהתאם.

נקודת איזון

 

המטרה היא לא להגיע לנקודת האיזון?

במילים אחרות, מי שער לקונספט של נקודת האיזון, ולכל הפחות שם לעצמו כמטרה קונקרטית לוודא שהוא מגיע אליה כמטרת מינימום – תמיד מכסה את עלויות העסק. מי שמכניס כסף מעבר לנקודה זו, גם מוסיף כסף לקופת העסק.

בעזרת התבוננות בה, ניתן לראות כמה יש למכור חודש בחודשו על מנת לכסות את העלויות הקבועות בעסק. בלועזית, נקראת נקודת האיזון BREAK EVEN POINT. הביטוי עצמו, כבר מרמז לנו על פריט שנחתך במרכזו. ואילו, המטרה היא כמובן לא "להישאר במרכז הזה", אלא להתרומם מעליו. להערים מעליו עוד ועוד הכנסות.

כך עצם ההתחשבות בו, כבר יכולה לנהל ולנווט את ההתנהגות שלנו כך שאנחנו מקבלים החלטות שהן רווחיות עבור העסק שלנו, יותר ויותר.

זו הסיבה שיועץ עסקי יכול לעזור. בייחוד אם הוא יודע כיצד לעבוד עם הקונספט הזה באופן אינטליגנטי וקשוב. שכן, כל אדם יכול להגיד לך, "עלייך למכור יותר". או "עלייך למכור כך וכך על מנת להכניס X כסף בחודש או בתקופה".

כן, יכול להיות שגם לך היו מחשבות גם מול עצמך. אך זה ממש שונה כאשר מישהו שממבין מבין את מלאכתו, מסתכל על העסק שלך ואומר – זיהיתי, או יש באפשרות לשבת איתך ולזהות איתך מספר דרכים לעשות מה שכבר נמצא ברצון שלך לעשות – על מנת פשוט להרוויח יותר. וזאת מתוך התכווננות אסטרטגית על הפעולות המכוונת אל נקודת האיזון ומעבר לה.

זה לא רק להגיד "תמכור יותר", זה גם לזהות את הנתיבים הפוטנציאליים לכך, שהם בהלימה עם רצונו ודיוקו של בעל העסק.

הוצאות

 

אנחנו מכוונים מעבר לנקודת האיזון?

במינוח טכני, נקודת האיזון יכולה לסמל את נקודת המפגש של גרף ההכנסות וגרף ההוצאות. אם אנחנו זוכרים את שיעורי המתמטיקה בתיכון – נקודת המפגש של הצירים היא אפס.

זו הנקודה בה המכירות כיסו את העלויות, הן הקבועות והן המשתנות. וכל נקודה מעל נקודה זו היא בבחינת מספר חיובי, ולהפך. ובכך, ניתן להתייחס למה שמתרחש בעסק בצורה מספרית, קונקרטית ומדודה.

לא כי אנחנו רוצים למשוך ממנו את הניצוץ היצירתי, אלא כי אנחנו רוצים לשרטט מפה מנטלית מסוימת, או לקבל רעיון לגבי איפה הוא נמצא. וזאת, כי הפידבק מסייע לנו להבין, מה הלאה. מה אנחנו רוצים שיהיה. וכיצד אנחנו מתכוונים להתכוונן על מנת לקבל את זה.

שוב, אנחנו לא מכוונים אל נקודת האיזון. כמו שאנחנו לא מכוונים אל האדמה. אנחנו מכוונים, לצורך האנלוגיה, אל הירח – כי גם אם נפספס, עדיין נהיה כוכבים. על כן, אין מה לשאוף אל נקודת האיזון אלא להשתמש בה כקונספט מכווין בעת ניהול הצד הפיננסי של העסק.

כולנו יכולים להיות לרגע הרואה החשבון, או היועץ העסקי של עצמנו ופשוט להסתכל על המצב הפיננסי של העסק. האם הוא מרוויח כמו שאנחנו רוצים? כסף מבטא, או יכול לבטא, את ההשפעה שלנו עם העיסוק שלנו. האם היינו רוצים להשפיע ולעסוק יותר? ולעשות זאת באופן יותר יעיל ושופע? נקודת האיזון יכולה לסייע לנו לראות כיצד ואם אנחנו עושים זאת בהתאם.

הכנסות

 

איך מחשבים את נקודת האיזון?

יש שיגידו כי לנקודת איזון נוסחה די פשוטה. כאשר החלק החשוב זה פשוט לאסוף את הנתונים שהנוסחה הזאת מבקשת. להלן הנוסחה: עלויות קבועות / אחוז רווח גולמי. זהו. ואם נדבר על זה בהרחבה, יש:

  1. לרכז את ההוצאות העסק, ההוצאות הקבועות אשר מתרחשות בלי קשר למכירות של אותו חודש. בין היתר, ניתן להשפיע על מידתן על מנת להוריד את כמות המכירות המתבקשת למטרת הגעת לנקודת האיזון.
  2. לחשב את אחוז הרווח הגולמי בעסק. או, מה עלות חומרי הגלם, מעלות המכירה ללקוח. מדובר אפוא בעלויות משתנות המתבססות על מכירות. את חישוב הרווח הגולמי ניתן לגלם מתוך התבוננות בדוח רווח והפסד. מדובר ברווח אחרי הפחתת עלות המכר מהמכירה.

 

במילים אחרות, אחוז הרווח הגולמי – הוא הרווח הגולמי, תוך חילוק כמות המכירות שהניבו אותו. יש שימליצו לבדוק אותו על פי שנה, חצי שנה ורבעון. לפי סך הכל, או לפי ממוצע. כל עוד מדובר בנתון שנמצא מול העיניים, ונבדק מדי כמה תקופות על מנת לגזור מסקנות.

לאחר שיש לנו את נקודת האיזון, אפשר לדעת מה הם יעדי המכירות המינימליים שרוצים להציב עבור העסק, ופשוט לפתוח את הראש הן להתייעלות עסקית והן לפיתוח עסקי נוסף.

נקודת איזון

קטגוריות

תגיות

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל
לינקדאין
רשת X

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום>>





    נקודת איזון

    מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

    איך לבחור חברת קידום אתרים ? מאמר של דורון עמית ייעוץ עסקי
    מגזין עסקי

    איך לבחור חברת קידום אתרים לעסק שלכם?

    תוכן עניינים בעידן הדיגיטלי של היום, נוכחות מקוונת חזקה היא קריטית להצלחת כל עסק. אתר אינטרנט הוא כלי חיוני, אך כדי שהוא ישיג את מטרתו,

    יעילות ארגונית - דורון עמית ייעוץ עסקי
    ייעוץ ארגוני

    יעילות ארגונית: המפתח להצלחה עסקית

    תוכן עניינים בעולם העסקי המודרני, יעילות ארגונית היא לא רק מילת באזז – היא הכרח אסטרטגי להישרדות ולצמיחה. כיועץ ארגוני עם שנים של ניסיון בליווי

    דילוג לתוכן