בניית תוכנית עסקית – המדריך המקיף

תוכן עניינים

בניית תוכנית עסקית שלב אחר שלב עד להצלחה

בתהליך הליווי העסקי, נקודת תורפה של מרבית המיזמים או העסקים שמתקשים היא היעדר השקעה בתוכנית עסקית.

הרי לא היית יוצא ללב ים עם סירה ללא כלי ניווט אז למה בעולם העסקים? יש לי הערכה ליזמים אבל לפני שנענה על השאלה התמוהה הזו תכלס, איך בונים תוכנית עסקית ומה צריך לדעת על תוכנית עסקית A-Z :

מהי תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא מסמך כתוב המציג את התוכניות העתידיות של עסק. הוא כולל מידע על מטרות העסק, השוק שבו הוא פועל, המוצרים או השירותים שהוא מציע, האסטרטגיה השיווקית שלו, האסטרטגיה התפעולית שלו, והאסטרטגיה הפיננסית שלו.

למה חשוב להכין תוכנית עסקית?

  • להעריך את כדאיות העסק
  • לגייס הון לטובת העסק
  • לפתח אסטרטגיה עסקית
  • לקבל החלטות עסקיות מושכלות

אלו נתונים צריכה לכלול תוכנית עסקית?

  • תקציר מנהלים: סיכום קצר של התוכנית העסקית, הכולל את המטרות העיקריות של העסק, השוק שבו הוא פועל, והאסטרטגיה העסקית שלו.
  • סקירת שוק: ניתוח של השוק שבו פועל העסק, הכולל את הגודל והצמיחה של השוק, את הדינמיקה שלו, ואת הלקוחות והמתחרים.
  • מוצרים ושירותים: פירוט של המוצרים או השירותים שהעסק מציע, היתרון היחסי שלו, והיתרונות שלהם עבור הלקוחות.
  • אסטרטגיה שיווקית: תיאור של הדרך שבה העסק מתכוון לשווק את המוצרים או השירותים שלו, כולל את קהל היעד, את המסרים השיווקיים, ואת ערוצי השיווק.
  • אסטרטגיה תפעולית: תיאור של הדרך שבה העסק מתכוון לייצר ולשווק את המוצרים או השירותים שלו, כולל תהליכי הייצור, את מערך ההפצה, ואת המערך הלוגיסטי.
  • אסטרטגיה פיננסית: ניתוח כלכלי של העסק, הכולל את ההכנסות, ההוצאות, והרווחים.

איך לכתוב תוכנית עסקית ללא תקציב?

  • התמקד בעיקר: תוכנית עסקית צריכה להיות קצרה וממוקדת, ולא צריכה להכיל מידע מיותר.
  • השתמש במילים פשוטות וקולחות: תוכנית עסקית צריכה להיות כתובה בשפה ברורה וקלה להבנה.
  • השתמש בנתונים ותחזיות: תוכנית עסקית צריכה להיות מבוססת על נתונים ותחזיות אמינים.
  • קבל משוב: לפני שאתה משגר את תוכנית העסקית שלך, קבל משוב מאנשים אחרים, כגון אנשי מקצוע עסקיים, משקיעים, או לקוחות פוטנציאליים.

אם אתה מתכנן להקים עסק חדש, או אם אתה רוצה לפתח את העסק הקיים שלך, תוכנית עסקית היא כלי חשוב שיכול לעזור לך להגשים את מטרותיך.

מדוע שאנו חושבים על עסק מיד עולה וקופץ לנו "תוכנית עסקית" מה יש בה בתוכנית העסקית שהיא קובעת עסקים אם לחסד או לשבט.

או נצא מתוך תובנה ברורה כי תוכנית עסקית היא כמו מפה המאפשרת לנו להגיע למחוז חפצינו בדרך הקצרה ובבטחה. תוכנית עסקית הנדרשת בעיקר ע"י בנקים, מוסדות מימון, או ע"י יזמים אשר רוצים להקים מיזם (עסק) ולהיות בטוחים כי אכן התוכנית העסקית שיבנו על פי פרמטרים קבועים אכן יחזיקו מים ויהוו אבן דרך ובטחון למיזם או לעסק להתקיים.

אני יכול לתת לכם מאוד דוגמאות (כאלה שאני מכיר) של חברות או מיזמי סטרטאפ שכתבו תוכניות עסקיות אחת לאחת אבל התוכנית לא החזיקה מעמד מיד עם אישור ההשקעה שנדרשה למיזם וכמעט רק בגלל הבקשה נכתבה התוכנית העסקית.

רבים בעלי העסקים המודעים להגדרה של "תוכנית עסקית" אך בפועל לא ברור מה היא תוכנית עסקית, למה היא נדרשת, לאן צריך לפנות בבקשה להכין תכנית עסקית, האם תכנית עסקית היא מחויבת המציאות, האם ללא תכנית העסק או החברה שלי לא יכולים להתקיים, ומי מבטיח לי בכלל כי אצליח לעמוד בתוכנית אשר נכתבה, שהרי התוכנית נכתבה לפני זמן רב ועכשיו הזמנים השתנו, התנאים השתנו, התחרות קיבלה מפנה, ואילו אני נשארתי עם תוכנית כאבן שאין לה הופכין!

יש תשובות לשאלות הנשאלות ובמאמר זה אנסה להבהיר את מרבית השאלות והמידע שזקוק לו כל בעל עסק או חברה או ארגון, או יזם שהולך להקים עסק ומבקש ליצור לו מפה עסקית ובמינוח עסקי "בניית תוכנית עסקית".

שלב ראשון בבניית תוכנית עסקית

אשתדל לכתוב לכם על התהליך ברצף מילים למען נוחיות הקריאה: היכן שארגיש כי אני צריך להרחיב, ארחיב באותו משפט: בתחילת הדרך אנו צריכים להגדיר את מטרת התוכנית, תיאור תמצית העסק הכולל את הסיפור של העסק, תמהיל המוצרים שישווקו בעסק, (זה יכול להיות מוצרים, שירותים), תיאור השוק או הסקטור אליו משתייך העסק, פירוט ההזדמנות העסקית שהבעלים רואים כבסיס להקמת העסק, הערכת מחזור פיננסי המבוסס על הלקוחות הפוטנציאלים של העסק (מאד קל למדוד היום לקוחות פוטנציאלים דרך סרגלי המידע של גוגל) המוצר! האם המוצר או השירות נותנים מענה לצורך של הלקוחות הפוטנציאלים, לאחר שניתחנו את הפוטנציאל של העסק, וניסינו לקמט זאת במספרים קרי (כמה לקוחות משתמשים היום במוצר או בשירות, איזה אחוז מהשוק אנו יכולים לתפוש כתוצאה מהמוצרים או השירותים שלנו המבודלים, נכפיל עלות מוצר ללקוח X מספר לקוחות פוטנציאלים- ונקבל הערכה גסה של הכנסה צפויה) לאחר שיש לנו את הנתונים האלה, נוכל לדעת (פחות או יותר) מה צפי ההכנסה שלנו, לחשב את הרווח הגולמי, ולדעת את תחום הכספים שנשארו לנו להוצאות הקבועות ולרווח התפעולי).

איך לבנות תוכנית עסקית? מאמר מאת דורון עמית יועץ עסקי

כאן, נציג דוגמא על מנת שתבינו את המהלך עד עכשיו. נניח כי אנו רוצים לפתוח חנות לצמיגים באזור מסוים, אנו נבדוק כמה עסקים מוכרים צמיגים באזור, ניקח את מספר האוכלוסייה הקיימת באזור, נחלק את האוכלוסייה במספר הרכבים בהם משתמשים תושבי האזור, נכפיל ב-4 גלגלים ונגיע לכמות הגלגלים הפוטנציאלים באזור-נחלק לסך העסקים הקיימים בתחום באזור-ואז נדע כמה פוטנציאל יש לעסק שלנו במקום בו החלטנו לפתוח חנות לצמיגים. אבל יותר מזה, מאחר וקבענו כי נבדל את העיסוק שלנו (ולא בתחרות מחיר) ובנוסף הערכנו כי באזור שלנו הולכים להיכנס ולגור עוד X תושבים במהלך חמשת השנים הקרובות, אזי התוכנית העסקית שלנו תוכל להחזיק מים וזאת בתנאי כי את התהליך מלווה יועץ עסקי שעוזר לעסק לממש את התוכנית העסקית שלו בדיוק כמו שנכתבה.(כמובן שאנו צריכים לקחת גם בחשבון את אותם תושבים שלא ירכשו צמיגים באזור המגורים.(זהו פחות או יותר תקציר הסיפור של בניית תוכנית עסקית, הכלכלנים מפשטים את התוכנית לפרוטרוט אבל במקרו זו דוגמא לחשיבה איך עושים כתיבת תוכנית עסקית.

מכאן נגיע לנושא השיווק ושם נתחיל לבדוק את הפרמטרים הבאים: ההזדמנות העסקית של העסק, יכולת ההתרחבות של העסק. גודל שוק פוטנציאלי, ההזדמנות העסקית של העסק, בדיקת מתחרים, אפיון של הלקוחות, הגדרת מטרות ויעדים שיווקיים ואסטרטגיים, ניתוח מודל SWOT שזה בתרגום פשוט: בדיקת החוזקות של העסק, בדיקת החולשות של העסק ביחס למתחריו, ההזדמנות שיש לעסק להצליח,  ומה מאיים על העסק לקיומו, לאחר מיצוי התהליך הזה מתכננים את האסטרטגיה של השיווק כמו: למי פונים, איזה קהל יעד, וכמובן באיזה כלי פרסום משתמשים. לכול הפרמטרים של השיווק מתמחרים את נושא הפרסום הראשוני ואחזקת הפרסום באופן שוטף.

הגדרת מטרה בכתיבת תוכנית עסקית

1. ראשית – התכנית צריכה להיות עבורנו, שאנו נדע במקסימום את עלות ההשקעה, עלויות התפעול השוטף, נגדיר את היזמות, נקבע כללים לפעולה נכונה של היזמות, וננסה לקמט את ההכנסות הצפויות לנו כתוצאה מההשקעה וההוצאה השוטפת.

2. שנית – בדרך כלל שאנו באים להקים יזמות חדשה או אנו כבר מקיימים עסק ומבקשים אשראי מהבנק לצורך: מימון, הון חוזר, רכישת ציוד, פרסום ושיווק, הבנק דורש מאתנו תכנית עסקית.

3. אותו דבר לגבי משקיע או מכירה של עסק דורש הרוכש או המשקיע תכנית עסקית על מנת לבדוק אם יש כדאיות פיננסית לעסק או ליזמות ולפי זה ופרמטרים נוספים לקבל החלטה.

4. קיימות תכניות עסקיות נוספות המוגדרות בטפסים קבועים בעיקר במימון של הלוואה בערבות מדינה או כל מיני הלוואות של מוסדות וארגונים בארץ ובחו"ל הנכתבים ע"י אנשי המוסד או נותני שירותים בתחום חיצוניים.

איך צריכה להיות כתובה תכנית עסקית?

א. תיאור של המיזם לו נכתבת התכנית מבחינת מה מהות המיזם,
ב. גרפים וניתוחים של הסביבה העסקית בתחום המיזם,
ג. הדרך לתפעל את המיזם,
ד. תיאור הלקוחות הפוטנציאלים,
ה. הבידול
ו. תכנית מספרית הכוללת השקעה, תפעול, נקודת איזון, מכירות, תקבולים ותזרים מזומנים.

כל אלה ביחד יוצרים חוברת הכוללת את סיפור המיזם, החזון, העוגנים להפיכת המיזם לביצוע ריאלי ולהשגת המטרות של היזמים בהצגת תכנית עשירה ומרופדת וכמה שיותר מקדמי ביטחון על מנת להפוך אותה לתכנית רציונאלית ואפקטיבית למטרה אשר נכתבה.

בניית תוכנית עסקית לעסקים קטנים

מהי בניית תוכנית עסקית לעסקים קטנים? והאם בכלל זה נחוץ בהתחלה או באמצע התהליך. מי שרוצה להקים עסק חדש או לבצע שינוי משמעותי בעסק קיים, צריך להכין תוכנית עסקית.

בשביל כל אלה שרוצים להקים עסק חדש או לבצע שינוי בעסק הקיים  צריך להכין תוכנית עסקית בסיסית, זאת למעשה ההתחלה שלו לבניית העסק. המטרה של תוכנית עסקית בסיסית היא לתת בידי היזם מידע על ההשקעה הנחוצה להקמה או לביצוע השינוי המתוכנן בעסק קיים, ועל הכדאיות של המהלך לעומת חלופות אחרות.

התוכנית "מאלצת" את היזם להיות קונקרטי ומסודר, לאסוף מידע כדי לנקוב בסכומים, במועדים, בעלויות ובהכנסות הצפויות. על בסיס מידע זה תבוצע החלטה מושכלת לתכנון נכון של בניית תכנית עסקית לעסקים קטנים והיערכות נכונה מבחינת גיוס ההון, גיוס כוח האדם, בחירת המבנה המתאים ועוד.

בניית תוכנית עסקית לפתיחת עסק

בניית תוכנית עסקית פתיחת עסק מלווים בחששות, פחדים, חוסר מנוחה ושינה וחשיבה של סיכון. כיום אין משהו שעוצר בעד הרצון ובשביל להגשים את היעדים צריך להאמין בהם ולרצות לעשות ולהתקדם.

בשביל שנעשה עבורכם את המיטב חשבו על רעיונות/דברים טובים או רעים בתחום בניית תוכנית עסקית לעסקים קטנים, בנוסף גם בניית תוכנית עסקית פתיחת עסק. אנו נדאג להוציא אתכם מרוצים ולבדוק חוזקות או חולשות שלכם במהלך כל התהליך ובסיומו.

לקבלת מידע נוסף צרו עמנו קשר ונדאג להתאים לכם את התוכנית בשבילכם ולמענכם.

עסק חדש זקוק להכוונה, לפרטנר שייתן לו קוים מנחים להמשך ויכווין מה טוב עבורו ולאן הוא צריך להתקדם בשביל להצליח. עסק חדש זקוק למישהו שינהל לו את היומן, ההון הכספי, משאבי החברה ושאר הדברים מסביב. בניית תוכנית עסקית פתיחת עסק כרוכה בחשיבה עמוקה ויצירתית של גורמים רבים וביניהם תכנון נכון בפן הכלכלי והחברתי וסידור של הדברים כך שהעסק ירוויח ויכניס.

אם אנו נוגעים בעניין בניית תוכנית עסקית לעסקים קטנים , למעשה אנו רוצים לבחון אפשרויות של מינוף העסק והצלחתו לאורך זמן תוך כדי סיכון מזערי ולא סיכון גדול.

כשמדברים על תכנון נכון, בניית תוכנית עסקית פתיחת עסק לוקח אותנו כמה צעדים מעל כולם. בואו תחוו איתנו ותאחזו בהצלחה במו ידיכם, לפרטים נוספים צרו קשר עוד היום והמומחים שלנו ישמחו לסייע לכם.

איך בנויה תוכנית עסקית:

תוכנית עסקית היא מסמך המציג את התוכניות העתידיות של עסק. הוא כולל מידע על מטרות העסק, השוק שבו הוא פועל, המוצרים או השירותים שהוא מציע, האסטרטגיה השיווקית שלו, האסטרטגיה התפעולית שלו, והאסטרטגיה הפיננסית שלו.

המבנה מתייחס לנקודות הבאות:

תקציר מנהלים

בסעיף זה מוצג סיכום קצר של התוכנית העסקית, הכולל את המטרות העיקריות של העסק, השוק שבו הוא פועל, והאסטרטגיה העסקית שלו.

סקירת שוק

ניתוח של השוק שבו פועל העסק, הכולל את הגודל והצמיחה של השוק, את הדינמיקה שלו, ואת הלקוחות והמתחרים.

מוצרים ושירותים

פירוט של המוצרים או השירותים שהעסק מציע, היתרון היחסי שלו, והיתרונות שלהם עבור הלקוחות.

אסטרטגיה שיווקית

תיאור של הדרך שבה העסק מתכוון לשווק את המוצרים או השירותים שלו, כולל את קהל היעד, את המסרים השיווקיים, ואת ערוצי השיווק.

אסטרטגיה תפעולית

תיאור של הדרך שבה העסק מתכוון לייצר ולשווק את המוצרים או השירותים שלו, כולל תהליכי הייצור, את מערך ההפצה, ואת המערך הלוגיסטי.

אסטרטגיה פיננסית

מוצג ניתוח כלכלי של העסק, הכולל את ההכנסות, ההוצאות, והרווחים.

להלן מספר דוגמאות לפרטים שעשויים להופיע בכל אחד מהפרקים הללו:

תקציר מנהלים

  • מטרות העסק
  • השוק שבו פועל העסק
  • האסטרטגיה העסקית של העסק

סקירת שוק

  • גודל השוק
  • צמיחת השוק
  • דינמיקת השוק
  • לקוחות
  • מתחרים

מוצרים ושירותים

  • פירוט של המוצרים או השירותים
  • היתרון היחסי של העסק
  • יתרונות המוצרים או השירותים עבור הלקוחות

אסטרטגיה שיווקית

  • קהל היעד
  • מסרים שיווקיים
  • ערוצי שיווק

אסטרטגיה תפעולית

  • תהליכי הייצור
  • מערך ההפצה
  • מערך לוגיסטי

אסטרטגיה פיננסית

  • הכנסות
  • הוצאות
  • רווחים

בלי אסטרטגיה עסקית אין עסק!

עולם עסקי וצרכני שבו כל יום משתנה מהיום של אתמול ומה שמחר הוא כבר לא מה שהיה אתמול (מבלבל, נכון) החשיבה העסקית חייבת להיות חשיבה לטווחים ארוכים ברמת האסטרטגיה אבל מבחינת הטקטיקה הם צריכים להיות הרבה יותר נזילים.

עסק/או חברה חייב שתהיה לו אסטרטגיה לזמן ארוך טווח, הווה אומר חובה לראות את העתיד הרחוק של העסק ברמה האסטרטגית תוך כדי בחינה דו חודשית ברמת הטקטיקה של הגשמת האסטרטגיה של החברה:

הבהרה על אסטרטגיה וטקטיקה

א. אסטרטגיה עסקית: קביעת המטרה של העסק הווה אומר עסק אשר עיסוקו בייצור או שיווק מוצר כלשהו, אזי יקבע את האסטרטגיה שלו לכוון המטרה של מכירת המוצר/המוצרים שבהם הוא עוסק, יקבע יעדים, יקבע ייצור של מוצרים סינרגטיים, תווך תאריכים להגדלת רצפת המכירה שלו, או כל יעד עתידי שהעסק קבע מראש.

ב. טקטיקה: כאן אנו מגיעים לתובנה איך להגיע ליישום האסטרטגיה, באיזו טקטיקה לנהוג, כל כמה זמן לשנות את הטקטיקה, והכי חשוב להיות גמישים בשימוש הטקטיקה תוך נעזרות בטכנולוגיה, ברגולציה, בשיטות פרסום ושיווק, בבמות מרכזיות או בהזדמנויות שצצות לנו כתוצאה מהקדמה והמרוץ הטכנולוגי המתפתח.

איך בונים תוכנית עסקית לעסק קטן? מאמר מאת ייעוץ עסקי דורון עמית

תובנה חשובה על אסטרטגיה עסקית

עסק חייב לחשוב על בניית אסטרטגיה עסקית לזמן ארוך, עסק אסור שילך או יתנהל בגישה של מלחמה מול המתחרים שלו, עסקים חייבים שתהיה להם מדיניות ברורה וקווים אדומים מה הם כן יכולים לעשות על מנת שהעסק שלהם ימלא אחר האסטרטגיה שנקבעה מראש.

עסק אשר מוליך טקטיקה של עקב בצד אגודל מול "מתחרה" "מתחרים" מאבד את האסטרטגיה שלו וכושל בדרך שלו, עסקים וחברות כאלה מאבדות את ההובלה של העסק ונותנים לעסק לנהל אותם.

במחקר מעמיק שהתפרסם לא מזמן הסתבר שגמישות היא מאוד חשובה, אבל מתברר שהתכנון האסטרטגי הוא עוד יותר חשוב, באופן משמעותי. מדוע זה הגיוני? אם חברה רק מנסה להגיב אז היא מגיבה לאיום של מתחרה אחד או שניים או מגיבה להזדמנות רגולטורית.

היא בעצם כל הזמן מזגזגת ולכן יש לה סיכוי טוב להיכשל. אם חברה מגיבה אבל יש לה דרך מסוימת, יעדים מאוד ברורים, היא בעצם מתאימה את עצמה למה שקורה בשוק אבל זה בא על בסיס מסוים של תכנון אסטרטגי.

"הרבה מפחדים מתוכנית אסטרטגית כי העולם דינמי. ומה שהמחקר מגלה: אל תבנה תוכנית כדי לא להשתנות, אלא כבסיס לשינויים. כאן בא לידי ביטוי ה"טקטיקה" שהיא משנה את הכלים אך לא את האסטרטגיה הבסיסית.

דוגמה קטנה, פשוטה וקלה להבנה

עסק מציע מוצר במחיר מבצע! מחיר המבצע לעסק המתחרה לא כדאי, הוא מוביל אותו למחיר עלות (ברור לנו שמחיר עלות אנו מחשבים עלות גולמית + עלות תפעולית) אנו גם יודעים שאסור לעסק למכור מוצר במחיר עלות! ובכן מה הפתרון, בכל זאת מדובר על מוצר אשר יש לו נתח שוק משמעותי והוא אחד מהמוצרים או המוצר הבלעדי שהעסק מוכר, ובטח אין ביכולתו למכור במחיר עלות, אזי בונים מוצר חדש (מק"ט חדש) אשר למוצר התחרותי מוסיפים מוצר סינרגטי נוסף וכך מתמחרים את המוצר החדש במחיר שלא גורע מהרווח, כאילו נמכר המוצר הבסיסי במחיר המקורי שלו.

הדבר מתאים למפעל ייצרני, למפעל או יבואן המשווק לחנויות, או לעסקים המשווקים ללקוחות סופיים, לא שהמצאתי את הגישה או השיטה הזאת באתי כאן לשים את הנקודה כי בטקטיקה חכמה אפשר יהיה להמשיך באסטרטגיה העסקית שקבענו, לא להיכנס למלחמת מחירים ולהמשיך בקו האסטרטגי שקבענו.

לסיכום

אסטרטגיה עסקית לא מיועדת או מכוונת לעסקים חדשים, לאור המהפכה העולמית בעולם העסקי והטכנולוגי מצטרפות יום יום למעגל העסקים חברות ועסקים אשר האסטרטגיה שלהם הפכה לבלתי שמישה בעליל, ולכן עסקים וחברות אשר מאבדים את תחום האסטרטגי שלהם, ונותרו ללא כוון אסטרטגי חייבים ביחד עם יועץ אסטרטגי לבנות שוב את האסטרטגיה של עסקם על מנת שיובילו, בטח לעשור הקרוב.

קטגוריות

תגיות

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל
לינקדאין
רשת X

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום>>





    בניית תוכנית עסקית - דורון עמית

    מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

    יזמות
    יזמות

    זה לא מספיק להיות יזם

    למה יזמים צריכים ייעוץ עסקי? מה זה אומר להיות יזם? להיות יזם זה לעשות את הקפיצה מלהיות בעל רעיון להפיח בו חיים. זה לזהות הזדמנויות,

    מכירות
    מכירות

    איך נצליח למכור בשוק רווי

    כיצד יצליחו אנשי מכירות בשוק רווי? בשוק רווי, מכירה הופכת למשימה מורכבת בשל מספר אתגרים. ראשית, מספרם הרב של המתחרים מקשה על כל מוצר או

    טרנספורמציה עסקית
    טרנספורמציה עסקית

    טרנספורמציה עסקית

    טרנספורמציה עסקית מדובר בתהליך קריטי עבור חברות השואפות להישאר תחרותיות ולהתאים את עצמן לתנאי שוק משתנים. היא כרוכה בביצוע שינויים מהותיים באופן שבו עסק פועל,

    תוכן עניינים

    ייעוץ עסקי - דורון עמית

    בעל עסק!

    פגישת ייעוץ ללא התחייבות עם דורון

    מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום





      דילוג לתוכן