אבחון עסקי הוא תהליך מקיף שנועד להעריך את מצבו הפיננסי, התפעולי והאסטרטגי של העסק. המטרה היא לחשוף את נקודות החוזק והחולשה, לזהות סיכונים והזדמנויות ולהציע שיפורים והמלצות להמשך הדרך. בתהליך זה מתבצעת בחינה מעמיקה של כל מחלקות העסק, מהניהול הפיננסי, דרך תהליכי הייצור ועד לתפעול הלוגיסטי והשיווקי.
מהו אבחון עסקי?
אבחון עסקי הוא תהליך מקיף הנועד להעריך את מצבו הפיננסי, התפעולי והאסטרטגי של העסק. המטרה היא לחשוף את נקודות החוזק והחולשה, לזהות סיכונים והזדמנויות, ולהציע שיפורים והמלצות להמשך הדרך. בתהליך זה מתבצעת בחינה מעמיקה של כל מחלקות העסק, מהניהול הפיננסי, דרך תהליכי הייצור ועד לתפעול הלוגיסטי והשיווקי.
תהליך אבחון עסקי כולל לרוב:
- ניתוח דוחות פיננסיים (מאזן, דוח רווח והפסד, תזרים מזומנים).
- סקירת תהליכים פנים-ארגוניים, כולל תפעול, שיווק ומכירות.
- זיהוי נקודות קריטיות לשיפור.
- בחינת מבנה ההנהלה והמשאב האנושי.
ביצוע אבחון עסקי מדויק הוא הצעד הראשון ביצירת תוכנית פעולה אסטרטגית לצמיחה ולשיפור התוצאות העסקיות.
מה עברנו בחמישה עשורים אחרונים?
אפשר לקרוא לזה מהפכה, רעידת אדמה, השמיים נפלו, המכונה בתהליכי תחרות עם האדם, עם הידיים העובדות של האדם, עם הבינה של האדם, מה שלא קרה במאות שנים קרה בקטע זמן של 5 עשורים, 50 שנה שהעולם ואנחנו השתנינו עד בלי הכר. אני בטח לא אתחיל למנות את כל השינויים הטקטוניים שעברנו בחמשת העשורים האלה, בכלל בכל סקטור או דבר בו אנו נוגעים בחיי היום יום שלנו ושל הציוויליזציה בכלל, אבל המאמר הקצר הזה מדבר על המונח שקוראים לו "אבחון עסקי"
למה לערוך אבחון עסקי?
השינוי שהזכרתי קודם במאמרי זה והטכנולוגיה שהרימה ראש עד כדי כוכבי לכת רחוקים מאות ואלפי שנות אור לא הלכה בצמוד להתפתחות של האדם (בן האנוש) בטח לא כפי שהאבולוציה הוליכה אותנו מאות בשנים, שינויים בבני אדם לוקחים שנים רבות מאד עד אשר משתנים ומתאימים לסביבה אבל בהתפתחות בעשורים האחרונים אנו כבר מרגישים כי "המכונה" "הטכנולוגיה" "ההתפתחות בכלל" משיגה את היכולת של האדם לתפוש אותה. קחו לדוגמה את מכשיר הסלולר שלנו! כמה אנחנו משתמשים בכל הפונקציות שמכשיר כזה יכול לשרת אותנו ביחד עם האפליקציות הרבות הנלווים לו. אני אומר האחוז המנוצל על ידי מרבית המשתמשים מגיעים לאחוזים נמוכים מאד, נמוכים שאפילו אתם כמשתמשי הסלולר לא חשבתם שאפשר לנצל אותו והאפליקציות הקשורות לו במיטבו, כן עוד עשור נדע להפעיל ולהשתמש יותר אבל עד אז נושא הסלולר יהפוך כבר לעוד מתן שירותים פונקציונליים עתידיים, הווה אומר לעולם אנו כבני אנוש לא נוכל לתפוש את המכשיר בשני ידיו.
ומכאן אני מגיע לנושא האבחון העסקי
לדוגמה! אם בשנות ה-80-90 בואכה לשנת ה-2000, עסקים בסקטורים שונים היו יכולים לחזות, ואני אלך מאד אחורה בדוגמה הזאת את השרה שולמית אלוני ז"ל בתפקידה כ-שרת התקשורת הצהירה על חזון כי היא תדאג שלכל פועל בישראל יהיה טלפון בכיס, הרי ששמענו את ההכרזה הזאת אבל אף אחד לא תאר לעצמו שההכרזה של הטלפון בכיס עברה ל"כל החיים שלנו בתוך מכשיר הטלפון בכיס" עסקים לא ידעו איך "לאכול" במילים פשוטות את הטכנולוגיה, המזרח, האינטרנט, הייבוא, וכל מה שנפל עלינו, יבואנים השתמשו במכשיר טלפרינטר להזמין סחורה מחו"ל, עברו לפקסימיליה ומשם האימייל כבר לא היה לו מתחרה.
כתוצאה מכך, עקב הרחש בחש והגעש שהכול התפרץ בתקופה קצרה, חברות התרסקו, הם לא התכוננו, המבנה העסקי שלנו, התעשייתי והקיימוני פשוט התרסקו, גדודים של מפעלים הפכו להיות שוממים, "הייבוא ניצח הכול" הקניונים נפתחו בסערה קדימה, הרחובות התרוקנו, קטגוריות התרסקו ואילו קטגוריות חדשות קמו אבל בינתיים כל הקדמה שהגיע הביאה היום ל-1 מיליון איש מסורבי אשראי, וזה עדיין ללא אלה שסגרו עסקים בשקט והלכו הביתה עם ראשים חפויים מטה והפסדים ענקיים בכיסם.
זאת בהחלט תוצאה דרמתית לריצת הטכנולוגיה והקדמה שלא יכולה היתה להכין בני אדם לקראת הבאות.
ליווי עסקי – שותפות להצלחה מתמשכת
היבט נוסף החשוב בתהליך השיקום וההתקדמות של עסק הוא ליווי עסקי. הליווי מהווה שלב חיוני שמשלים את האבחון העסקי והייעוץ העסקי. כאן, היועץ לא עוזב את העסק לאחר סיום האבחון, אלא ממשיך לעקוב ולסייע לאורך זמן ביישום השינויים שנקבעו.
יתרונות הליווי העסקי כוללים:
- מענה שוטף לאתגרים המתעוררים.
- התאמה של תוכניות פעולה למצבים משתנים.
- חיזוק שיתוף הפעולה בין ההנהלה לעובדים.
- תמיכה במהלכים אסטרטגיים חשובים.
הליווי העסקי הוא מה שמבטיח שהשינויים המומלצים באבחון יוטמעו בהצלחה ויובילו לשיפור מתמיד במצב העסקי.
לסיכום – אבחון עסקי
בכל עסק או חברה היום חייב שיתבצע מהלך של "אבחון עסקי" מהלך אשר בוחן את העסק/החברה מכל היבט אפשרי כולל הובלתו לעבר "הבלתי מודע" כן, ממש, הבלתי נודע, כי בקצב החיים הנוכחי כל תכנית אסטרטגית שתתלקח בחשבון, והרי אנו יודעים שכל תזוזה בעסק משמע כסף, וכסף נזיל או כסף חופשי לא תמיד בנמצא) וגם כאשר חושבים על הלוואות, פחות בעלי עסקים חושבים על הלוואות לפיתוח העסק שלהם וחושבים כיצד לרפד את קופת המזומנים שהתחלפה בהלוואות במקום מכירות.
בחינת העסק בגישה של אבחון עסקי אשר ממנו יוצאת תובנה של אסטרטגיה בגישה אמפירית יכולה להחזיק ולקיים את העסק לזמן ארוך יותר, לשבת ולא לעשות כלום, או לשבת על עסק שכרגע יש לו את הפרה החולבת זה נחמד, אך השאלה מה יהיה המחר.
אני טוען מניסיוני ומהדרכים בהם אני מטפל בחברות קטנות כגדולות כי הסבבים האלה של שינוי המגמות בעסקים רק ילך ויגבר ככל שהאנושות מתקדמת, הטכנולוגיה משתנה, ועוד שנה טיסה לחו"ל תעלה 1 דולר בעמידה.
חשבו על כך 🤓